12 december 2018

Pepparkakor

I Love Gingerbread!

Lukten av pepparkakor är jul för mig.
Det bästa jag vet är pepparkakor och kaffe.
Jag skulle kunna äta pepparkakor året runt. 
Men jag försöker hålla mig till december månad.

För det är något speciellt med alla dofter och smaker 

man upplever under julen. 
I morgon 13 december firar vi Lucia i Sverige.
Det är en gammal tradition.

Så idag ska jag bjuda på 3 kort som får symbolisera allt detta.

Jul, pepparkakor och Lucia.
----------------------------------
The smell of gingerbread is christmas for me.
The best I know is gingerbread and coffee.
I could eat gingerbread all year round.
But I try to stick to the month of december.

For there is something special with all the smells and taste 
you experience during the christmas season.
In the morning of 13 december, we celebrate Lucia in Sweden.
It is an old tradition.

So today i bid on 3 cards that symbolize all of this.
Chtistmas, gingerbread and Lucia.
------------------------------------

Jag börjar med att fira lucia.
Luciaren
TomtenisserenFärglade med Promarkers och Stickles och Glossy accents.
Avslutade med att stansa ut God Jul i guld.
---------------------------------------------------------
I begin to celebrate Lucia.
Lucia Deer
Stjärngosse Deer (Star Boy)
Santa Deer
Colored with Promarkers and Stickles and Glossy Accent.
Completed by punching out the Merry Christmas in gold.
--------------------------------------------------------
Mitt andra kort inspirerades jag av ett kort Helen Aldeborg gjorde i Dortmund
och en gammal julsång från 1893. En sockerbagare....
Jag har använt mig av många dies och stämplar.
---------------------------------------------------------
My other card I was greatly inspired by a card Helen Aldeborg did in Dortmund.
and an old christmas carol from 1893 "En sockerbagare...."

I've used many dies and stamps.


Om vi börjar med gardinen. Gummiapans papper Maroonfärgad serie.
Till den vågiga kanten använde jag Scalloped Diagonal Border.
Fönstret stansade jag ut med Pierced Squares.
För att få till själva glaset använde jag mig av gelatinbad som många använder
när dom bygger pepparkakshus. Det gick jätte bra att tejpa fast på baksidan.
------------------------------------------------------------------------
If we started with the curtin.Gummiapans paper in Marooncolor.
The wavy edge I used Scalloped Diagonal Border.
Window die-cut I out with Pierced Square.

To get the actual glass I used gelatinsheet that many people use
when they constract gingerbread houses. It went really well to tape on back.



I fönstret hängde jag en röd tråd som jag hängde pepparkakor i, som jag stansat ut med 
diesen Pepparkakor.Jag stansade också ute ett Hus som jag dekorerade med snöpenna.
På golvet ställde jag Skänk som jag stansade ut med tillhörande Dies till Skåp & Skänk

På skänken satte jag Kitchenaid och 2 säckar som jag tagit från Tomte med säck. 
På golvet står Liten gran och  Litet paket.
-------------------------------------------------------
In the window, I hung a red wire which I hung gingerbread in, which I punching out 
with diesen Gingerbread. I punched also there a house which i decorated with snow marker.
On the floo, I put the cabinet /sideboard that I punched out withw the associated 
dies to  the cabinet & Sideboars. On the cabinet I put the Kitchenaid and 2 sacks that
I hade brought from the stamp: Santa with sack. On the floor is small christmas tree and small package.


Av papperet som blev kvar när jag stansat ut mina små pepparkakor använde jag som stencil / schablon. Jag använde en brun stämpeldyna och placerade pepparkakor runt hela mitt kort. 
I mitten stansade jag först ut en Stjärna, dubbelstygn
Använde mig av samma bruna stämpeldyna för att få samma pepparkaks färg.
Som en tugga på stjärnan använde jag Scalloped Ovals
Som avslutning hittade jag den perfekta stämpeln Snälla tomten jag kan förklara….
----------------------------------------------------------------
Of the paper that was left when I stansat out my little gingerbread, I used as a stencil / templit.
I used a brown ink pad and placed gingerbread around the whole of my card.
In the middel punched I first like a star. Use of the same brown ink pad to get gingerbread color.
As a chew on the star I used Scalloped Oval.

I found the perfect stamp " Please Santa I can explain..."


Hoppas ni fått lite julfeeling!
Jag vill passa på att önska alla följare en riktigt God jul!
---------------------------------------
Hop you got a bit of Christmasfeeling!
I would like to take this opportunity to wish all followers a Marry X-mas!

Hastalapasta!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar