03 september 2021

Vika kuvert till slimline/how to make an envelope

 Hej där!

Jag har lovat att visa hur man enkelt kan vika sitt eget kuvert till Gummiapans slimlinekort, de som är 7,5*15 cm. Kuvert är ju också kul att göra själv, de blir lite mer personliga!
I`ve promised to show how to fold an envelope for Gummiapans slimline cards (7,5*15 cm). It's fun to make and decorate the envelopes as well I think!

Material:
Stencil No 7, Utriven sida och Snigelpost. Dubbelhäftande tejp och en bit washitejp behövs för att hålla ihop det hela.


Till  min första kuvertmodell, den jag gillar bäst, har jag använt ett papper som är 21*18 cm:
I used a paper size 21*18 cm for my first envelope-folding, this is the one I prefer!

Börja med ett papper som är 21*18 cm. Från långsidan viker du upp 6,5 cm från ena hållet och 3,5 cm från andra.
Kortsidorna viks in 2,5 cm.
Klipp bort de kryssade hörnen.

Start by cutting a paper in size 21*18 cm.
Fold it as the picture shows: the longer sides at 6,5cm and 3,5 cm. The short sides you fold at 2,5 cm.
Use a scissor to remove the corner parts marked with an X.

Flärpen som är 6,5 cm bildar själva fickan. Klipp av en liten bit på varje sida för en snyggare form.
The tab folded at 6,5 cm will form the pocket for your card.Shape it a little as the picture shows.

Vik in kortsidorna och vik upp själva fickan, den som är 6,5 cm. Då ser du att kortsidorna behöver formas till enligt bilden: klipp bort den kryssade triangeln.

When you fold both sides together with the bottom part, the short sides needs to be shaped a little. Use your scissors to remove the triangle marked with an X.

Locket behöver också formas till: jag använde en burk som mall./ The lid also need to be shaped a little: I used a bottle as a guideline and then cut as the picture shows.

Så här ser kuvertet ut med ett istoppat kort. Sidorna fäster jag med dubbelhäftande tejp men lim går säkert också fint.
This is the finished envelope with a card put inside. I use double-coated adhesive tape to keep it together but I think glue would work as well.

Här ser du kuvertet när det är stängt. Locket kommer jag att fästa med dubbelhäftande tejp på insidan och en bit mönstrat washitejp på utsidan.

The finished envelope. Some washi tape will be a nice decoration and also keep my envelope closed.

Kuvertmodell nr 2 utgår från ett papper som är 18,5*18,5 cm:
For my second envelope I used a paper size 18,5*18,5 cm.

Jag har lagt ut ett kort på pappersarket för att ge dej en idé om hur jag kommer att vika./I put a card on the sheet of paper to give you an idea of how I'm going to fold the envelope.

Börja med att dra två stödlinjer diagonalt från hörn till hörn. Vik sedan in två av hörnen 5 cm, detta blir kuvertets kortsidor.
Start by drawing two diagonal lines to make your folding easier. Then fold two of the corners at 5 cm as the picture shows.

Vik därefter in de två kvarvarande hörnen 9 cm. På bilden hoppas jag du ser hur jag menar./Then start with the opposite corners: fold them at 9 cm as the picture shows.

 Vik in kortsidorna igen och därefter den ena långsidan. Detta bildar själva fickan. Som synes på bilden behöver du klippa bort delen markerad med ett kryss.

When you fold both the short sides and the bottom part, this is what forms the pocket. The bottom part needs to be shaped a little, remove the triangle marked with an X.
 


När du därefter viker ner den flik som bildar kuvertets lock så är den också för lång. Du behöver forma till locket så som du önskar ha det.
When you fold the lid part as shown, you will find it needs some shaping as well.

Jag klippte helt enkelt av en bit. Här håller jag ihop kuvertet med ett kort nedstoppat. Du ser säkert att man kan forma till locket lite uppe i hörnen också om man vill.
I just cut my lid straigt off. If you like you can adjust the small top corners as well.

Här håller jag ihop det hela. På samma sätt som den förra modellen så tejpar jag ihop mitt kuvert med dubbelhäftande tejp och sen en extra bit washitejp på stängningen bara för att det blir så fint!

Here is the finished envelope. As the first one, I use double-coated adhesive tape to keep it together.


Om mina beskrivningar är svåra att förstå sig på så hojta till!/ Let me know if my instructions are difficult to understand!

 
Glada hälsningar,
Monica





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar