10 september 2015

2xskakkort

Tjipp och välkomna till Gummiapan! 

Tiden går fort när en har roligt och idag är det min tur att blogga! Jag har gjort två stycken skakkort som jag vill visa er. 

Idén med skakkort uppkom för att jag var ville göra något med mina chipboardhus. För att husen skulle få plats i ett "fönster" så bestämde jag mig för att göra fönstret själv. Jag beskriver längre ner i inlägget hur jag gör fönstret. 
I alla fall, chipboardhus passar ju väldigt bra till stämpeln "Grattis till nya bostaden!" och eftersom jag älskar att bakgrundsstämpla på Gummiapans ljusa papper passade jag på att använda min nya chevron-stämpel, krumelur-stämpeln, slitna ringar och ringar. Sen på med en nyckel, lite rosa blommor för att få lite färg och voilà så var det färdigt. (Nu låter det som om det gick hur fort som helst att göra och det gjorde det inte, men kul var det :) 
Här är mitt första skakkort:



Här kan du se lite närmare på själva "fönstret":


För att göra ett fönster tar jag en die, i exemplet nedan har jag valt en cirkel, och stansar ut i en bit papper. Det är bottenbiten. På den delen sätter jag 3D-tejp längs med hela kanterna (det är viktigt att tejpen täcker runt hela biten för annars trillar pärlorna ut. Därefter stansar jag ut en lika stor cirkel i OH-papper och sätter den genomskinliga cirkeln på 3D-tejpen. Slutligen tar jag min cirkeldie och lägger en mindre die inuti (bild 3), kör igenom min Cuttlebug och så har jag fått fram ramen. 

 


Efter det var jag sugen på att göra ett skakkort till men hittade då färdiga "fönster" i mina gömmor. Ett härligt rött papper med stora prickar och en grattisstämpel i alla tre fönstren tillsammans med små silverhjärtan gjorde det här kortet. 




Hoppas att ni fick lite inspiration, tack för titten och vi ses snart igen!

// DT-Eja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar