13 april 2018

Receptalbum/Recipealbum

Hejsan/Hello

Idag visar jag er ett album där jag tänkt samla olika recept jag hittar i tidningar eller på nätet. Hoppas middagstipsen kommer kännas roligare att planera nu när jag har ett så här inspirerande album.
Today I´m going to show you an album where I am going to collect different recipes that I find in magazines or on the internet. I hope this will make me plan my dinners with more joy know that I have such an inspireing album. 

Vill man inte samla egna recept kan man göra ett sådant här album till sitt barn eller barnbarn som ska flytta, och vill ha med sig pappas fantastiska grönsakssoppa, mormors köttbullar, farmors stuvade makaroner, mammas hemliga pannkaksrecept.
If you don´t want to collect recipes you can make this kind of album to your child, or grandchild that is moving, and want to remember how to make dads soup, grandmothers meatballs, or moms secret panncake-recipe. 

Recepten kan stoppas in lösa i albumets fickor, eller klistras fast på framsidan av det egengjorda mönsterpappret eller på dess baksida (som är blank).
You can put the recipes loose in the albums pockets, or glue them down on either the front where you have your own patternpaper, or on the back (which is empty). 

Albumet är gjort av papperspåsar och två chipboardbitar till framsidan och baksidan. Mattorna som är tänkta till att klistra fast recepten på är gjorda av gummiapans vita cardstock samt deras kvistpapper.
Jag har distressat alla kanter med Walnut stain.
The album is made out of paperbags and two chipboardpieces to the front and back. The matts are made out of Gummiapans white cardstock and their Kvistpapper. 
I have distressed all the edges with Walnut stain. 

När jag gjort mina mönsterpapper så har jag använt stämplarna/When I did my patternpaper I used the stamps: 
13110103 Litet skissat päron
10100209 Splat
15030703 Litet skissat äpple
10100408 Pumpa
16020428 Kryddtext

Jag stämplade med Distress Oxide i färgerna/I stamped with the Distress Oxide in the colors: 
Gathered twigs
Forest moss
Aged mahogany
Carved pumpkin

Här ser ni hur jag börjar med Kryddtext och sedan bygger på med fler stämplar. Jag stämplar flera gånger innan jag fyller på stämpeln med mer färg, detta för att få fler olika nyanser.
Here you can see how I begin with Kryddtext and the keep building it up with more stamps. I stamp several times before I fill up the stamp with more color, generation-stamping. 


 När jag stämplat färgdigt alla mattorna klistrade jag fast dem på ett lite större kvistpapper och distressade med Walnut stain runt kanterna. Och varje matta har fått en dekoration i högra hörnet som är skapat med lite olika dies.
When I stamped all my matts I glued them down on a piece Kvistpapper that is slightly bigger and I distressed with Walnut Stain around the edges. Every matt has a decoration in the right corner that I created with a few dies. 

Diesen jag använt mig utav/The dies I have used:
D180235 Kitchenaid
D180211 Bärkorg
D180224 Äpple
D180223 Päron
D180225 Äpple och päron
D180241 Ägg med kartong
D180240 Morötter i korg

Här kan du se alla mattorna som finns i albumet med dekorationerna.
Here you can see all the matts that are in the album with the decorations. 







Alla papper till dekorationerna är från Gummiapan, svart, grått, gult, rött, klargrönt, limegrönt, orange, vitt, kvist.
All the paper for the decorations is from Gummiapan i the colors: black, grey, yellow, red, green, limegreen, orange, white, kvist. 

Som ni ser kommer ryggen på albumet att expandera ju mer recept jag fyller den med.
As you can see here the back of the album will expand the more recipes you fill it with. 

Här ser ni hur mattan ligger på ena sidan av påsen och hur ett utskrivet recept ligger i andra sidan.
Here you can see how the matt is on one side of the paperbag and how a recipe is on the other side. 

Här kan man välja om man vill klista in ett recept på framsidan av mattan...
Here you can choose if you want to glue the recipe on the front of the matt...
... eller om man vill klistra den på baksidan av mattan (jag har bara lagt receptet på mattan utan klister).
... or if you want so glue it on the back of the matt (I have just layed the recipe on the matt without any glue). 


Här ser ni hur mattorna sticker ut en bit ur påsarna så de är lätta att få tag i.
Here you can see how the matts is a bit longer than the paperbags so that you can grab them easy. 
 Jag har valt ett stänga mitt album med band, då jag inte vet hur mycket albumet kommer expandera.
I wanted to close my album with som ribbon, because I don´t know how much it will expand. 

Här är avslutningsvis en bild framifrån.
And here is a final picture of the album from the front.

Hoppas ni har blivit lite inspirerade.
Hope you got inspired.

Vi ses
See ya

DT:Martina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar