22 oktober 2017

Till dockhuset

Jag har köpt ett dockhus som våra barnbarn ska leka med när de kommer på besök. Idag visar jag vad jag gjort till dockhuset med dies från Gummiapan. Det är ett stort hus, 90 cm högt och 73 cm brett (så ni får en uppfattning om storleken!). I huset bor det kaniner och möss från danska Maileg. 


Adam som är 3,5 år var med mig och hämtade huset och sedan möblerade vi tillsammans. Naturligtvis skulle vi ha inflyttningskalas med tårta. Då gjorde vi girlangen med vimplar och ullbollar tillsammans. Lagom pyssel för en 3,5-åring att stansa ut vimplar och trä med nål och tråd.


Tre olika dies använde vi till girlangen.



Kaninerna och mössen har redan börjat julpynta! I sovrummet hänger en guldstjärna i fönstret.


Stjärnan har jag stansat ut i akvarellpapper som jag färglagt med guld. Fyra stjärnor har jag klistrat ihop så den är dubbel/tvåsidig.
Stjärnan är även fin att hänga i granen eller i ett granris.



Adam har bestämt att det är mormor, morfar, mamma,pappa och barn som bor i huset.
Här har ni morfar kanin som börjat med julkorten. Kort och kuvert har han samlat i en äppellåda tillverkad med en av GA:s nya dies. Korten och kuverten är ett dies-set.

Pssst.....barnen tycker de små korten är väldigt roliga och de postar dem i en enkel brevlåda i form av en ask med hål i! 


Här är två olika äppellådor. Jag har gjort långsidorna dubbla och även dubbelt vid handtagen för att de ska tåla att leka med.
Den vita kanten har fått  mönster med en dies från Gummiapans Bårder set.


Här är diesen till Äppellådan, korten och kuverten.
Väldigt enkla och roliga att gör de här små lådorna. Fina att ge bort något litet i eller att använda när man dukar.


Mössen festar på pepparkakor!


Pepparkakorna har jag stansat ut i grungeboard och även testat med baksidan på ett block. Båda fungerar utmärkt. Jag har gjort dem dubbla dvs klistrat ihop dem två och två. Målat med brun akvarellfärg och kristyren har jag gjort med Liquid Pearls.

Små söta pepparkakor som även är fina att sätta på kort eller kanske göra hål i dem och hänga i en liten minijulgran.


Lycka till med pysslandet! 
Hoppas ni fått lite inspiration även om ni inte har ett dockhus!
/DT_Karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar