27 april 2017

Love is in the air!

Idag ska jag visa er två olika kort jag gjorde under påskhelgen.

Jag tänkte visa hur jag gjorde ett kort med en fågelholk steg för steg.
Den va enkel att göra och man kan variera den på många olika vis.

1.)Jag började med att stämpla upp Trädbakgrund två  gånger..

2.) Jag valde ut tre olika nyanser i brunt som jag 
tycker passar bra som trädstam.

3.) Jag använde mig av Spectrum Noir pennor här.
Jag börjar med den mörkaste nyansen och drar
 längst strecken på hela stämpeln.

4.)Nu väljer jag en nyans som är ljusare 
och drar den bredvid den mörka.

5.) Avslutar med en jätte ljus som jag drar mellan dom 
partier som fortfarande är vita och lite över alla 
för att tona ut skarvarna över färgerna.

6.) Nu har jag två trädbitar klara och jag skär ut 
tre remsor från den ena biten.
Det ska bli skaft och tak.

7.) Den andra biten skär jag ut i formen av ett hus.
I mitten skär jag oxå ut formen av ett 
liggande H som ska bli dörrar.
8.) Jag stansar ut Hjärtan mitt i dörrarna.
Passar även på att stansa ut ett rött hjärta
 i papper från Röd serie som senare ska bli en skylt.

9.)Nu stämplar jag upp: Tjock fågel tittar till höger &
Tjock fågel tittar till vänster. Jag färglägger dom som "love birds"
för dom har så vackra färger.

10.) Jag stämplar varje fågel 2 gånger för att kunna klippa ut
vingarna från ett par och montera med 3D kuddar på det andra.

11.) Nu är fåglarna klara och jag sätter fast dom 
och huset på ett papper som är dubbelvikt 22x22cm.
Kortet blir då 11x 22

12.) Nu är det dags att sätta dit taket.
Du får klippa till remsorna i önskad längd efter tycke och smak.
Jag monterar taket med 3D kuddar för att få lite distans.

13.) Nu stämplar jag Banner som jag klipper ut.
På den väljer jag att skriva på frihand: Love is in the air!
Tyckte att det passade med kortet.

14.)Nu fäster jag fast den sista remsan jag har under holken.
På den sätter jag fast bannern / skylten jag gjorde.
Jag sätter också det lilla röda hjärtat jag stansade ut tidigare .
På den valde jag att skriva: Home sweet home!


Nu är den helt klar och så här ser den ut när du öppnar den!


Mitt andra kort jag gjorde va även det flygfän på.
Det va enkelt och roligt att göra.



Jag började med att stämpla upp stämpeln: Negativ 3 gånger.
Jag klippte ut alla tre och tejpade fast dom 
på papper från:  Orange serie
Jag klippte ut negativen en gång till men nu med en liten orange kant runt.

Jag valde ut stämplarna: Bi och  Fjäril
Jag tycker att dom är väldigt lika och har valt att båda får vara Bin denna gång.

Jag började att ta en negativ rad som jag satte fast 4 st "post It" lappar runt en ruta i negativ raden.
Där i stämplade jag med Bi stämpeln. Post it lapparna gör att man bara 
stämplar i den rutan man ska vara i.

Flyttade lapparna till nästa ruta och vred lite på biet och sen en tredje gång.

Upprepade det med nästa remsa men bytte till Fjärilen. 
På sista stämplade jag båda två.

Färglade kropparna med en gul och en brun Specrtum Noir,
Huvudena med hudfärgade penna med lite rosa på kinderna 
och vingarna målade jag först med en 
ljusblå nyans och slutade med att lägga på glitter lim.



Stämplade upp en av varje igen som jag färglade som dom anda och sedan klippte ut.
Satte fast dom med små 3D kuddar. Spröten va svåra att klippa ut. 
Så i stället valde jag att forma spröten av ståltråds bitar
liknande originalen som jag fäste på undersidan av stämpeln.

Använde stämpeln: Be Happy  som kändes lite skoj till kortet. 
Även den monterade jag på en bit orange papper som fick sticka ut 
som en liten ram runt om.Även denna bit fäste jag med 3D kuddar. 



Hoppas jag har inspirerat er lite .
Vill du ha mått på folken holken är det bara att säga till.

Hoppas vi ses nästa vecka i Trelleborg.
Där kommer du kunna känna och klämma på kortet och se det live!

Ha det så gott så länge.


Hastalapasta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar