02 november 2015

Quad easel card

Hej alla glada!


När vi var på Trelleborgsträffen visade jag hur man gör ett quad easel card.  Så här kan ett sådant kort se ut uppfällt och hopfällt:


Och ett till, uppfällt och hopfällt: 

 


Det finns en del olika beskrivningar på nätet men tutorials kan man väl aldrig ha för många av ;) så här kommer en från mig.

Det du behöver är:

 

För att förtydliga så bigar man först de vita rektanglarna (6,7*13,5 cm) på mitten och därefter bigar man uppifrån högra kanten ner till mittenbigningen, för att skapa två trianglar (om man tittar noga på bilden ovan kan man se mina streckade linjer, hoppas jag). Utskuret och vikt ser det ut så här:


Det turkosa enfärgade papperet sätts på den vita kortbasen.


En av de mönstrade kvadraterna (6,5*6,5 cm) fästs på bottendelen av den bigade rektangeln (6,7cm*13,5cm). Se nedan:




Ta en av de andra mönstrade kvadraterna (6,5*6,5 cm) och sätt på den vita kvadraten (6,7*6,7cm). 

Därefter tar du ditt lilla staffli (där du redan fäst en mönstrad kvadrat) och sätter fast den vita kvadraten med mönsterpapper på utsidan, på den yttre triangeln så att det ser ut så här:





Det är viktigt att inte tejpa hela den vita kvadraten (6,7*6,7 cm) eftersom det bara är halva som ska fästas.

Gör sen likadant med de andra tre. Alla fyra ska se likadana ut och vara vikta åt samma håll.

Därefter är det dags att sätta fast dem på det enfärgade papperet och kortbasen.

Sätt fast ditt första lilla stafflikort längst ner till vänster på kortbasen. Vrid därefter kortet ett kvarts varv och sätt fast nästa lilla stafflikort längst ner till vänster. Vrid en kvarts varv och upprepa proceduren. 

Sätt de små stafflierna så att man ser lite av det enfärgade papperet men inte så tätt ihop att det blir svårt att öppna och stänga stafflierna.

Ta den lilla vita rektangeln som är 2,5*6,7 cm, sätt på 3D-kuddar och fäst en liten bit in på din små stafflier. Gör likadant med det mönstrade rektangulära papperet i samma storlek (se bilden nedan).

Vill du stämpla något på det mönstrade papperet så gör det innan du sätter på 3D-kuddar. (Tanken med 3D-kuddarna är att det ska bli så pass högt att staffliet stannar uppe.)


Sen är du färdig att dekorera. På mitt turkos kort har jag valt att stämpla med bakgrundsstämplar och det har jag gjort innan jag börjar montera kortet för att inte kladda ner för mycket.




Tack för titten och ha en bra dag!

// DT-Eja






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar